11 Haziran 2024 Salı

Bir problemle karşılaştığımızda hangisini yapmak daha iyidir? | Ağaç Ev Sohbetleri 251

''Bir problemle karşılaştığımızda şunlardan hangisini yapmak daha iyidir? Düşünmek, nette çözüm aramak, deneyimli birine danışmak.''

D. Hepsi! 

Bu kadar deyip gitmeyeceğim tabii ki. Ancak evet, bu kadar. :)

Hepsi kendi içinde önemli süreçler. Çünkü, aslında tüm bu şıklar bize kendi düşüncelerimizi bulmamız yolunda yardımcı olabilecek durumlar. Tabii bu noktada soruda geçen ''problem''in ne olduğu da önemli. Bazı problemler vardır daha pratik bilgi gerektirir. Böyle durumlarda nette çözüm aramak, bilen birine danışmak veya ikisini bir arada yapmak yararlı olabilir. Örneğin bir alet bozulmuş olsun, onu düzeltmek için ne yapabilirim diye googleyabiliriz. Veya, yemek ya da ütü ya da başka bir ev işi yapalım; acemi isek, annemize veya türevi bilir bir kişiye ulaşıp nedir doğrusu diye sorabiliriz. Diyelim ki, yolda kaybolduk: İşte bir problem! Ne yapacağız, telefonla yolu bulmaya çalışabiliriz. Yolda üç beş insana sorabilir ve hem birine danışıp edindiğimiz bilgiyi, hem de google map'in tarifini birleştirerek yolu bulabiliriz (Yazarken bile yoruldum, ne zor şu yer yön şeysileri).

Böyle bilgi isteyen ve özellikle de günlük işleri kapsayan durumlarda dış bir yardıma başvurmak daha kolay olabilir, zamandan tasarruf sağlanabilir. Çünkü zaten bilmediğin bir şey üstüne düşünsen ne, düşünmesen ne. Yemeği bilmiyorsam; düşünerek de sonuca ulaşabilirim (hadi canımm) ama gerek var mı, sanki hayır. :) Öte yandan bazı diğer problemler için üst düzey düşünme becerisi dediğimiz daha sorgulamamızı gerektiren durumlara başvurmamız gerekir. Bu noktada bilgi yetmez. Sorunu, tabii eğer ki kendi bakış açımızdan görmek istiyorsak, bir noktada mutlaka düşünmemiz gerekir.

Bu problemler de basitten karmaşığa gidebilir. Ama her zaman için bizden daha çok bilen birilerinin olabileceğini aklımızdan çıkarmamak önemlidir. Ayrıca farklı kaynaklara başvurarak bilgi edinmek, ulaşacağımız sonucun güvenirliğini de artırabilir. Ben aklıma takılan ve daha evvel deneyimlemediğim, hakim olmadığım konularda başkalarına nedir diye sormaktan çekinmem. Zaten beynimin içi çarşamba pazarı gibi olduğundan da dolayı, düşüncelerimi düzenlemem için dış güçlere ihtiyacım olabiliyor. Özellikle de mesleki konularda buna başvurmak, daha deneyimli kişilerle konuşmak ve sonrasında üstüne düşünebilmek için fikir edinmek önemli. Bu konuda çekincem yok açıkçası ama... Bunu bazı konularda ben yapamıyordum, bazı konularda ise (örneğin hızlı karar alma anksiyetesi yaşıyorsam) kolaylıkla yapıyor ve yararını görüyordum. 

Başka insanları bilmem ama bende hala daha etkisini bazen hissedebildiğim ''BEN yapabilirim!'' olayının gölge tarafı (???) çalışıyor. Ben artık böyle olmadığını sanıyordum ama hala bazen bu düşüncelere kapılıp kendi düşüncelerim arasında kaybolabiliyorum. Herkese tabi ki her konuda danışılmaz ama konuya göre değişmekle birlikte o konuda gerçekten bilgisi olan kişilerden görüş almak, hatta bazen yardım almak çözüm için iyi bir başlangıç. Dediğim gibi burada söz konusu problemin ne olduğu da önemli. Ancak asıl ve esas ve mutlak surette bana göre önemli olan durum şu ki, insan tüm edindiği verileri kendi düşünce süzgecinden geçirebilmeli ve kendi görüşlerini oluşturabilmeli. 

Sence?


bir şeyler dinlemek için tıklayabilirsiniz.




12 yorum:

  1. Soru güzel ve çok yönlü, objektif düşünmeyi gerektiren bir soru. Derin arkadaşımız derinlemesine düşünmüş gerçekten. Az önce onun sayfasında bir yorum yapmaya çalıştım.
    İnanıyorum ki; hayat boyu öğrenme, deneyim kazanma bitmiyor sevgili İlkay. Çocuklardan, gençlerden de öğrendiğimiz, bilgi ve duygu dağarcığımıza kattığımız öyle çok şey var ki...
    İlk ve son cümlene yürekten katılıyorum. Ancak güven duygumuzun zedelenmesine izin vermemek lâzım.
    " Güzel görmek isteyen bir kez, doğru görmek isteyen iki kez bakar. " sözünü çok severim.
    Sağlıkla, mutlulukla...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok yönlü bir soru ve ben de bunu sevdim. Çeşitli durumlar için verilen yanıt da değişecektir. Bence her üç şık da problem çözmek için geçerli. Hatta bunlara alternatif çözümler bile geliştirilebilir belki.
      Evet, anlamlı bir söz. Teşekkürler yorumunuz ve ziyaretiniz için. Sevgi ve selamlar.

      Sil
  2. Sana katılıyorum. Bazen on kişiye danışırsın ama yine kendi bildiğini okursun. Yaşa göre de değişir. Onlu yaşlardaysan arkadaşları dinlersin, olgunluğa eriştin mi anneni gibi.

    Ben çözemediğim problemlerde ya uyurum ya duş alırım. Uyursam problem beni depresyona sokmuştur, duş almışsam o soğuk duş sonrası problemi çözeceğim anlamına gelir genelde :D Kafam iyice problemle allak bullak olduğunda doğaya atarım kendimi. Orda bi' yenilenirim, sonra karar veririm.

    "Ben yapabilirim"; bundan daha güçlü bir şey olamaz sanırım zaten bir probleme karşı. Hayatın insana uyguladığı bir mücadelenin güçlü bir zaferi gibi aslında bu cümle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bence de duruma göre değişir. Bir de danıştığımız kişi bu konuda ne kadar yetkin ve bundan da önemlisi hangi konuda danışıyoruz. Karşımızdaki kişi belki soruna kendince objektif yaklaşabilir ama o sorun için objektiflikten de öte bizi tanıması, bizim içinde bulunduğumuz koşulları vs de anlaması gerekir. Bu nedenle aslında direkt olarak falanca kişiyi dinlemek doğru değil bence. Kaldı ki başkalarına danışmaktaki çoğu engelimiz de buradan kaynaklı diye düşünüyorum. Ben anlaşılmadığımı sezdiğimde kötü hissediyorum. Bazen duygudaşlık bile tavsiyeden çok daha kıymetli oluyor.
      Mümkün mertebe anlayabilecek kişilere danışmak da mühim belki. Ki bir de insanın kendi hatasını yapması, başkasının hatasını yapmasından çok daha kıymetli bence.

      Her iki yöntem de çok etkili bence de. :) Ben de uyuyunca veya duş alınca yenilenmiş gibi hissederim. Doğada vakit geçirmek, zihnini boşaltmak da güzel çözümler. Ben ek olarak gökyüzünü izlerim. :)

      Bu çok değerli gerçekten. İnsanın kendine güvenmesi. Ama bazen yardım istemek de gerekir. Yine biz yaparız evet ama bazen yapabileceğimizi görmemizde başkaları bize cesaret verebilir. Önceden bunu bilsem de kavrayamıyordum, şimdi daha farklı bakıyorum sanırım. Hala tam değil ama işte, buna şükür. :)

      Yorumun için teşekkür ederim. :)

      Sil
  3. Seninle aynı fikirdeyim!
    Ben her şeyi yapabilirim, kimseye ihtiyacım yok, ben hallederim ler insanı yoran hatta zamanla tüketen şeyler.
    Birine bir şey sormak, yardım almak, destek istemek utanılacak şeylermiş gibi lanse ettiriliyor ne yazık ki halbuki bunlar insanın doğasında olan şeyler
    Bazen internet, kafamın içi ve hatta etrafımdaki insanlar yeterli gelmiyor o zaman da profesyonel destek almak geliyor bu sağlıklı her bireyin yapması gereken bir şey bence
    Sevgiler ~~

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet malesef bu tip yanlış düşünceler daha büyürken bize işleniyor. Ama buna rağmen bende çekinme olayı pek yok. Sadece yardım isteyememe var, nedeni çekinmek değil. Ama tabi bu yanlış bir düşünce şekli bunu biliyorum. Her şeyle kendi başımıza baş etmek zorunda da değiliz ayrıca. Bazen bunu anlamak zor oluyor ama. Elimizde olmayan sebeplerle zor oluyor yani.
      Profesyonel destek hakkında söylediğinize de katılıyorum. Hatta keşke herkes buna erişim sağlayabilse de daha anlayışlı bir toplum oluşabilse. Bir de sorunları bazen çözdük sanıyoruz ama biz mevcut bakış açımızla o durumu her açıdan ele alamayız.
      Yorumunuz için teşekkür ederim. :)

      Sil
  4. Yanıtlar
    1. Yok, prensiplerime aykırı. Ben uzun yazarım :)

      Sil
  5. "Akıl akıldan üstündür" veya "Bin bilsen de bir bilene danış" atasözleri de destekleyici bence. Başkalarının fikrini alıp kendimize uygununu yapmak en iyisi. Katılıyorum ben de.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, atasözleri de güzel örnekler olmuş. Teşekkür ederim yorumunuz için. :)

      Sil
  6. tamir bakım gibi durumlarda ivit net, iş filan ivit bilenlere danışmak, o zamansa kişisel önemli olaylarda bol düşünmek :) pikikiii :)

    YanıtlaSil

Diğer yazılarıma da göz atabilirsiniz.