7 Şubat 2024 Çarşamba

Küçük İnsanlar & Büyük Hayaller\ Maria Montessori (Maria Isabel Sanchez Vegara) | Kitap Yorumu

Yazar: Maria Isabel Sanchez Vegara, İllüstrasyon: Raquel Martin,
Yayınevi: Martı Çocuk Yayınları

Martı Çocuk Yayınları'ndan çıkan Küçük İnsanlar Büyük Hayaller serisinin her bir kitabında tarihte yer etmiş ayrı bir sanatçı, yazar, bilim insanı vb. yer alıyor. Bu kitabın konusu ise eğitim alanında da adından sıkça söz ettiren bir çocuk doktoru olan Maria Montessori.

Maria Montessori, yaşadığı dönemin ötesinde bir kadın. Maria 1870 yılında İtalya'nın bir köyünde dünyaya geliyor. Maria okul çağına geldiğinde ailesi onun daha iyi bir eğitim alabilmesi için Roma'ya taşınıyorlar. O dönemde kadınlar bilimle ilgili yüksek okullarda eğitim görmüyorlar ancak Maria Montessori bir bilim okuluna girerek çocuk doktoru oluyor. Psikiyatri hastanesinde çocuklarla çalıştığı dönemde gözlemlediği yanlış ve yetersiz uygulamalar üzerinde çalışıyor ve bugün eğitim alanında kendi adıyla da bilinen Montessori eğitimini keşfediyor.

Montessori eğitimi çocukların kendi öğrenmelerini kendilerinin gerçekleştirmesi üzerine kurulu keşif temelli bir metot diyebiliriz. Burada amaç çocukların kendilerinin farkında olmalarını sağlayarak potansiyellerini keşfetmelerinde ve kullanmalarında yardımcı olmak. Maria Montessori bu eğitim çerçevesinde çeşitli uygulamalar yaparak hastanedeki çocukların hem zihinsel hem duygusal gelişimlerinin sağlıklı olmasını hedeflemiş. Bunun için çeşitli materyaller geliştirmiş ve farklı araç gereçler ile stratejilerden faydalanmıştır. Bugün de anaokulu yaş grubunun eğitiminde montessori metodunun kullanımıyla karşılaşmaktayız.


Kitap, bu seriden okuduğum ilk kitap. Pandemi dönemindeyken bir dersimde Maria Montessori'yi tanıtmak için onunla ilgili birkaç kitap almıştım. O zaman kendisi yerine başka birini tanıtmak durumunda kalmıştım ancak aldığım kitaplar kitaplığımda duruyor. Kitabı okuduğum için memnunum ancak kitabın çok genel anlatımlı olduğunu söylemeliyim. Kitap çok ince bir kitap. Hatta kitaptan ziyade tanıtım kitapçığı veya dergi eki formunda diyebilirim. İçinde çok genel bir şekilde Maria Montessori'nin kim olduğundan ve neler yaptığından bahsediliyor. Sayfalar yazılardan ziyade resimlerle dolu. Zaten anladığım kadarıyla bu seri hedef kitlesi olarak çocukları merkeze alıyor. İlham verici isimleri çocuklara tanıtmayı amaçlıyor. En azından bu kitap özelinde söylersem, çocuklar için ilham verici olabilecek hoş bir kitaptı. Ancak Maria Montessori ve montessori eğitimi hakkında bilgi edinmek isteyen birini tatmin etmeyeceğini düşünüyorum.

Hoşça ve kitaplarla kalın.





12 yorum:

  1. yaşadığı dönemin ötesinde. Böyle bahsedilen biri olmayı isterdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu tip insanların ortak özellikleri cesur olmaları bence. Çoğu kişinin yapmadığını yapıyorlar ve tutkuları, çok sevdikleri ve inandıkları bir şeyler oluyor.

      Sil
  2. İsmi biliyorum ama detaylı değil aslında çocuk eğitiminde onun teknikleri de kullanılıyor iyi tanımak lazım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet muhtemelen çoğu kişinin ismen bildiği ama içeriği hakkında bilgi sahibi olmadığı bir yöntemdir. Açıkçası ben de genel bir bilgiye sahibim. Bu kitap detaylı bilgi verecek bir kitap değildi. Dediğim gibi daha çok çocuklara hitap edebileceğini ve hatta ilham olabileceğini düşünüyorum. Ama detaylı bilgiler için araştırma yapılabilir.

      Sil
  3. Artık ürünler bile Montessori ye uygun diye pazarlanıyor. Zamanının ötesine taşmış. Kadın olmasına da ayrıca sevindim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet evet, reklamı çok dönen bir durum bu. Ama yaşadığı dönemde bir kadın olarak (İtalya'nın ilk kadın doktoru) kendi haline bırakılmış veya kötü muamele gören çocuklardan hareketle bu metodu geliştiriyor. Büyük bir başarı.

      Sil
  4. montessori anneleri var bizim ülkede bol bol :)

    YanıtlaSil
  5. Montessori ile ilgili daha çok uygulama önerisi içeren kitaplar okumak istiyorum ben de yakında.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ben de daha çok uygulamanın içeriği hakkında bir şeyler okumak istiyorum. Bu kitap dediğim gibi daha çok çocuklar içindi.

      Sil

Diğer yazılarıma da göz atabilirsiniz.